Co-creatie bij fondsenwerving; de meerwaarde van samenwerken

Co-creatie levert kansen op voor fondsenwerving.

De maatschappij verandert. Bij culturele en zorginstellingen lopen subsidies en budgetten terug of verdwijnen soms helemaal. Het is een uitdagende tijd en er wordt veel van de flexibiliteit en vooral van de creativiteit van u als medewerker gevraagd. Wij zien een verschuiving naar een andere manier van denken en werken ontstaan. We merken dat de culturele en zorginstellingen waar wij binnenkomen nieuwe werkwijzen gaan onderzoeken waardoor ze toch die extra’s kunnen bieden aan hun bezoekers en cliënten. Manieren waardoor ze via externe fondsenwerving toch die mooie programma’s kunnen maken, waar de bezoekers (in grote getale) voor naar het museum komen.

Een nieuwe manier van anders werken: co-creatie

Wij zitten regelmatig om de tafel met beleidsmakers en uitvoerders  van musea en zorginstellingen. Tijdens deze sessies komt de kracht van het samenwerken – wij noemen het co-creatie – duidelijk naar voren. Co-partners kunnen over en weer optimaal gebruik maken van elkaars kennis en kunde en netwerk. Door samen te werken creëer je immers meer kansen, creativiteit en continuïteit! Deuren die anders gesloten blijven, gaan bij een co-creatie open omdat een te financieren project meer levensvatbaarheid heeft. Het uiteindelijke resultaat van de co-creatie is een tailormade programma, volledig afgestemd op de capaciteit en wensen van beide instellingen. Zowel voor het museum als voor de zorginstelling. De fondsaanvraag zal hierdoor over het algemeen eerder gehonoreerd worden.  Het is tenslotte een duidelijk en logisch verhaal. Het vermogensfonds kan inkoppen….

Vanaf het begin samen werken, samen een programma opzetten, kennis en kunde van alle partijen bundelen. Dát levert meerwaarde op. Niet alleen voor je eigen organisatie maar ook voor de partners. Dat is maatwerk en voor alle partijen  win-win.

Heb je vragen over co-creatie bij fondsenwerving, neem dan gerust contact op.