Het benefietevent anno 2018

Een beproefd middel om aandacht en geld voor het goede doel in te zamelen is het organiseren van een benefietevent. Goed georganiseerd, origineel, met gebruik van sociale media en gericht op een lange termijn doel kunnen deze events een waardevolle toevoeging zijn aan het fundraising palet.

Het benefietevent anno 2018 gaat waarschijnlijk nog veel meer gebruik maken van nieuwe communicatiemogelijkheden. Zo is er nu al de mogelijkheid om los van de website van de organisatie een speciale website van het event te creëren die gemakkelijk toegang biedt tot alle informatie over het event zoals informatie over de organisatie, de doelen van het event, het programma, bij een veiling bijvoorbeeld de veilingkavels, maar ook andere nuttige functies, zoals donatieformulieren en online veilingdiensten. Wat je ziet is dat social media belangrijke spelers zijn als het gaat om het promoten van het event. Maar social media kunnen ook tijdens het event een belangrijke rol spelen, denk hierbij aan lifestreaming en bepaalde speluitdagingen om van het evenement zowel on- als offline een succes te maken. Het integreren van deze mogelijkheden tijdens het evenement geeft direct meer fun en betrokkenheid bij de gasten en gemak voor de organisatie door de communicatiemogelijkheden en de opties voor direct mobiel geven.

Een benefietevent is van alle tijden en biedt vooral kansen om bestaande en nieuwe donors/vrienden en sponsors in persoon te ontmoeten, met hen van gedachten te wisselen, de betrokkenheid bij de organisatie te verstevigen en zo voor de lange termijn de geefbereidheid te vergroten.

Pamela Bruin